Drodzy użytkownicy! Wszystkie materiały dostępne na stronie zostały przetłumaczone z innych języków. Chcemy przeprosić za jakość tekstów, mamy jednak nadzieję, że będą one przydatne. Pozdrawiamy, Administracja. E-mail: admin@plmedbook.com

Kryzys Addison: przyczyny, objawy i leczenie

Kryzys Addisona jest również znany jako kryzys nadnerczy lub ostra niewydolność kory nadnerczy. Jest to rzadki i potencjalnie śmiertelny stan, w którym nadnercza przestają działać prawidłowo i nie ma wystarczającej ilości kortyzolu w organizmie.

Kortyzol jest hormonem, który pomaga w różnych funkcjach organizmu. Obejmują one utrzymywanie poziomu cukru we krwi, zarządzanie układem odpornościowym, regulowanie ciśnienia krwi, kontrolowanie niektórych elektrolitów w ciele i kontrolowanie poziomu stresu.

Poziom kortyzolu jest najwyższy we wczesnych godzinach porannych i po posiłkach, a najniższy w nocy we wczesnych fazach snu.

Niski poziom kortyzolu może powodować osłabienie, skrajne zmęczenie i obniżenie ciśnienia krwi. W większości przypadków ciało ludzkie jest w stanie wyrównać ilość wytwarzanego kortyzolu.

Czym jest kryzys Addisonian?

Dodatkowy kryzys występuje, gdy gruczoły nadnercza, które znajdują się na górze każdej nerki, nie wytwarzają wystarczającej ilości kortyzolu. Nadnercza mogą mieć problem z wydajnym wytwarzaniem kortyzolu, gdy organizm staje się zestresowany w wyniku pewnych czynników lub czynników wyzwalających.

Kryzys Addisonów jest niebezpiecznym wydarzeniem i może być śmiertelny, jeśli dana osoba nie może utrzymać poziomu kortyzolu. Pomimo tego, że jest to choroba wysoce uleczalna, śmiertelność związana z kryzysem Addisona wynosi około 6 procent, według jednego z raportów opublikowanych w.

człowiek ma zawroty głowy i złe samopoczucie

Objawy kryzysu Addisona obejmują:

  • ekstremalne zmęczenie i osłabienie
  • zamieszanie, psychoza i niewyraźna mowa
  • zawroty głowy i uczucie mdłości
  • nudności, wymioty, utrata apetytu i ból brzucha
  • gorączka, dreszcze i pocenie się
  • nagły ból w dole pleców lub nogi
  • niebezpiecznie niskie ciśnienie krwi
  • szybkie tętno
  • reakcje skórne, w tym wysypki
  • utrata przytomności

Drgawki są kolejnym możliwym objawem kryzysu Addisona. Mięśnie ciała szybko się kurczą i odprężają, powodując niekontrolowane drżenie.

Przyczyny i czynniki ryzyka

Ludzie z chorobą zwaną chorobą Addisona są najbardziej narażeni na rozwój kryzysu Addisona, zwłaszcza jeśli ich stan nie jest dobrze kontrolowany lub nie został zdiagnozowany.

Choroba Addisona to zaburzenie endokrynologiczne, w którym nadnercza nie wytwarzają wystarczającej ilości hormonów, które organizm potrzebuje, w tym kortyzolu i aldosteronu.

Według National Institute of Diabetes and trawiennego i nerek (NIDDK), choroba Addisona dotyka 110-144 na 1 milion osób w krajach rozwiniętych.

NIDDK donosi również, że do 80 procent przypadków Addisona to choroby autoimmunologiczne, czyli stany, w których układ odpornościowy organizmu uważa, że ​​zdrowe tkanki są chore i atakują komórki, tkanki i narządy.

Inne potencjalne przyczyny kryzysu Addisona to:

  • traumatyczne zdarzenia fizyczne, takie jak wypadek samochodowy lub obrażenia ciała prowadzące do wstrząsu fizycznego
  • ciężkie odwodnienie
  • infekcje, w tym wirusy żołądkowe i grypa
  • operacja, zwłaszcza gdy obejmuje nadnercza
  • przysadka mózgowa nie działa prawidłowo
  • ogólne znieczulenie
  • ciężkie reakcje alergiczne
  • niski poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą
  • długotrwałe stosowanie sterydów lub nagłe zatrzymanie leków steroidowych
  • powikłania ciąży
  • uraz emocjonalny

W badaniu z 2015 r. 423 osoby z niewydolnością nadnerczy poproszono o zgłoszenie czynników, które spowodowały ich zdarzenia związane z nadczynnością nadnerczy.

W sumie 20 procent osób stwierdziło, że wyzwalacze obejmowały infekcje żołądkowo-jelitowe, gorączkę lub stres emocjonalny. Około 7 procent uczestników badania zgłosiło inne stresujące wydarzenia.

Ci, którzy mieli poprzedni kryzys nadnerczy, byli najbardziej zagrożeni kolejnym kryzysem. Badacze przeprowadzili badania, nie identyfikując żadnych dodatkowych czynników ryzyka.

Awaryjne leczenie kryzysu Addisona

młody lekarz podłączenie linii iv

Kryzys wywołany przez Addisona zwykle rozpoczyna się od osoby, u której występują objawy, takie jak nudności, wymioty, ból brzucha, biegunka i utrata apetytu. W miarę jak kryzys się pogarsza, dana osoba odczuje dreszcze, pocenie się i gorączkę.

Jeśli stan nie zostanie poddany leczeniu, w końcu następuje odwodnienie prowadzące do objawów wstrząsu lub drgawek. U niektórych osób może również wystąpić małe stężenie cukru we krwi lub niskie ciśnienie krwi.

Ważne jest, aby ludzie natychmiast znaleźli się w pogotowiu na wypadek kryzysu Addisona, ponieważ wymaga to pilnej pomocy lekarskiej.

Lekarz może dokonać wstępnej diagnozy, wykonując badania krwi, aby sprawdzić poziom kortyzolu. Jednak postawienie diagnozy kryzysu Addisona nie jest łatwe. Ludzie często mogą nie być zdiagnozowani przez długi czas i pozostają niezdiagnozowani do momentu wystąpienia nagłego wypadku.

Kortykosteroidy podawane do żył mogą sprawić, że poziom nadnerczy nie stanie się niebezpiecznie niski. Inne ważne aspekty leczenia kryzysu Addisona to:

  • uwodnienie osoby
  • równoważąc ich poziomy elektrolitów
  • obniżenie poziomu cukru we krwi i ciśnienia krwi do normy

Czas, jaki ludzie muszą spędzić w szpitalu na kryzys, zależy od ciężkości, podstawowych przyczyn i ogólnego stanu zdrowia danej osoby.

Przypadek kryzysu Addisona w ustawieniu departamentu alarmowego

doniesiono o przypadku, w którym 20-letni mężczyzna wszedł na pogotowie z ciężkim osłabieniem i niskim ciśnieniem krwi, które uległo postępowi w ciągu 3 miesięcy.

Odwiedził swojego lekarza dwa miesiące wcześniej z objawami gorączki, braku energii, zmęczenia i zawrotów głowy. Jego lekarz zdiagnozował u niego infekcję wirusową i objawy ustąpiły po kilku dniach spędzonych w szpitalu, leczonych roztworem soli.

Po udaniu się na pogotowie na kryzys, nie zgłosił żadnych problemów ze zdrowiem, ale stracił ponad 15 funtów w ciągu 3 miesięcy, od kiedy zaczął odczuwać objawy.Powiedział jednak, że jego skóra ciemniała przez ostatnie 3 lata.

Testowanie ujawniło następujące problemy zdrowotne:

  • niedokrwistość
  • szybkie tętno
  • niskie ciśnienie krwi
  • niskie poziomy sodu
  • wysoki potas
  • niskie poziomy kortyzolu

Mężczyzna poprawił się po leczeniu wlewem soli fizjologicznej i hydrokortyzonem, medyczną formą kortyzolu.

Lekarze stwierdzili, że potencjalną przyczyną jego epizodu kryzysu Addisona była nadczynność tarczycy, stan, w którym tarczycy wytwarza zbyt dużo hormonów tarczycy.

Dwa lata później mężczyzna miał się dobrze i był leczony hydrokortyzonem i fludrokortyzonem. Żył stosunkowo normalnie i nie doświadczył kolejnego kryzysu nadnerczy. Brał leki na nadczynność tarczycy i dobrze radził sobie z chorobą.

Zapobieganie kryzysowi

biorąc lekarstwo ręce zbliżenie

Gdy ktoś przeżyje kryzys Addisona, powinien kontynuować regularne kontrole.

Ludzie powinni także podjąć następujące kroki, aby zapobiec kryzysowi:

  • naucz się uważać na objawy niewydolności kory nadnerczy
  • zarządzać warunkami wyzwalania
  • przyjmować codziennie doustne steroidy zgodnie z zaleceniami
  • mieć pod ręką awaryjne glukokortykoidy
  • wiedzieć, ile dodatkowych leków należy przyjmować, jeśli mają stresory lub zachorują

Osoba powinna podać zastrzyk natychmiastowy, gdy tylko wystąpią objawy i nie czekać, aż będą zbyt słabe, chore lub zmieszane.

Po wstrzyknięciu ważne jest, aby dana osoba natychmiast skontaktowała się z lekarzem. Zastrzyki w trybie nagłym mają na celu jedynie ustabilizowanie objawów i nie zastępują opieki medycznej.

Perspektywy

Osoba, u której wystąpił kryzys Addisona, może w pełni powrócić do zdrowia, jeśli zostanie zdiagnozowana prawidłowo i szybko leczona. Dzięki ciągłemu i regularnemu leczeniu każdy, kto cierpi na niewydolność kory nadnerczy, może przeżyć zdrowe i aktywne życie.

Nieleczony kryzys Addisona może doprowadzić do szoku, śpiączki, ataku, a nawet śmierci. Ludzie mogą ograniczyć komplikacje i ryzyko kolejnego kryzysu addisonowego poprzez:

  • przyjmowanie wszystkich zalecanych terapii
  • mając zawsze pod ręką zestaw do wstrzykiwania hydrokortyzonu
  • utrzymywanie bransoletki lub karty identyfikacyjnej do oznaczania leków w sytuacjach awaryjnych
Like this post? Please share to your friends: